ՆԵՂՈՒՑՆԵՐԻ ԽՆԴԻՐԸ ԵՎ ՍԱՄՍՈՒՆ-ՋԵՅՀԱՆ ՆԱՎԹԱՄՈՒՂԸ
  1994թ. հունվարին Նովոռոսիյսկից եկող «Նասիա» հեղուկանավի վթարից հետո Թուրքիան ընդունեց միակողմանի փաստաթուղթ, ուր մտցվեցին մի շարք նորամուծություններ.
 1994թ. հունվարին Նովոռոսիյսկից եկող «Նասիա» հեղուկանավի վթարից հետո Թուրքիան ընդունեց միակողմանի փաստաթուղթ, ուր մտցվեցին մի շարք նորամուծություններ. 
- 200 մետրից ավելի երկարություն ունեցող նավերը պետք է նեղուցներն անցնեն օրվա ցերեկային ժամերին, և դա անպայմանորեն իրականացվելու է թուրքական լոցմանով (նավատար): Այս նորամուծությունը հիմնականում վերաբերում է հեղուկանավերին ու Սևծովյան նավատորմի ռազմանավերին:
- Այսուհետ թուրքական իշխանությունները կփորձեն անցկացնել առևտրական նավերի, առաջին հերթին հեղուկանավերի ստուգում` պատճառաբանելով ազգային և միջազգային շահագործական-էկոլոգիական ստանդարտների կիրառմամբ:
- Այդ ստանդարտները չպահպանելու դեպքում կկիրառվեն տուգանքներ և այլ պատժամիջոցներ` ընդհուպ մինչև նավը հետ ուղարկելը, նեղուցներին կից նավահանգիստներում կանգառի (լիցքավորման) սահմանափակումը և այլն:
- Խնդրահարույց նավերի ու բեռների համար լոցմանական ծառայության և նավահանգստային կանգառի արժեքն ավելացավ մի քանի անգամ:
Փաստաթուղթն ուժի մեջ մտավ 1994թ. հուլիսի 1-ից: Նույն թվականի մայիսին Միջազգային ծովային կազմակերպությունը (ՄԾԿ), որը ստեղծվել էր սկզբնական շրջանում նավարկության կարգավորման համար և հետո իր իրավասությունը տարածել նավարկելի ջրանցքների ու նավարկության բնապահպանական խնդիրների վրա, արձագանքեց թուրքական նախաձեռնությանը: Չնայած ՄԾԿ-ն մեղմացրեց թուրքական «Նավարկության կարգավորումը» փաստաթղթի կետերի մեծամասնությունը (հանեց տուգանքներն ու պատիժները), բայց դրա հետ մեկտեղ ներառեց մի շարք «թուրքական» դրույթներ: Դա գլխավորապես վերաբերում է նեղուցների անցման պահանջները չբավարարող նավերի մուտքի դադարեցմանն ու խոչընդոտմանը: Ներկայումս նեղուցներով անցնող նավերի միայն 40 տոկոսն է օգտվում թուրքական լոցմանների ծառայություններից: Ընդ որում, պատահարների մեծամասնությունը տեղի է ունենում այն նավերի հետ, որոնք չեն օգտվում թուրքական լոցմանների ծառայություններից:
Թուրքիայի այս քայլը տեղի ունեցավ առանց Մոնտրեի կոնվենցիան ստորագրած երկրների մասնակցության: Մյուս կողմից՝ այսօր Մոնտրեի կոնվենցիան և նրա մասնակիցների կազմը համարժեք չեն նրա ընդունումից մոտ 70 տարի անց առաջացած իրադրությանը:
1994թ. նավարկության մեջ Թուրքիայի կողմից նոր կանոնների հաստատումը նոր ցնցումներ առաջացրեց ռուս-թուրքական հարաբերություններում և սկիզբ դրեց «նեղուցային» հակամարտությանը: Ռուսաստանը մի շարք բողոքի նոտաներ հղեց, ռուսական ԶԼՄ-ում քննադատական հոդվածների հեղեղ թափվեց Թուրքիայի հասցեին, Ռուսաստանը նույնիսկ սպառնաց Թուրքիային գազ չմատակարարել: Ռուսական հաշվարկներով՝ դրան հաջորդող 7 տարիների ընթացքում Ռուսաստանը կորցրել է 100 միլիարդ դոլար:
Ռուսաստանում թուրքական այս քայլը պատճառաբանվեց հետևյալ կերպ.
- Սա Թուրքիայի արձագանքն էր հաջողությամբ շահագործման հանձնված Թենգիզ-Նովոռոսիյսկ նավթամուղին (ԲԹՋ-ի փոխարեն):
- Կասպյան տարածաշրջանի երկրների (առաջին հերթին Ղազախստանի) և նավթային ընկերությունների վրա ճնշում գործադրելու միջոց` ԲԹՋ նախագիծը կյանքի կոչելու համար։
1997թ. դեկտեմբերին բարձրացվեց օտարերկրյա նավերի նեղուցներով անցնելու մաքսատուրքը, իսկ գերհեղուկանավերը նեղուցներով անցնելուց 48 ժամ առաջ անպայման պետք է տեղյակ պահեին թուրքական իշխանություններին: Հաջորդ տարի յուրաքանչյուր տոննաժ ունեցող հեղուկանավ հավասարվեց վտանգավոր բեռ փոխադրող նավերին, իսկ դրանց անցումը գիշերային ժամերին արգելվեց: Դա ԵՄ երկրների նավթաթորման գործարաններում ճգնաժամային իրավիճակ առաջացրեց: 2000թ. հուլիսին արգելվեց այն նավերի անցումը նեղուցներով, որոնց երկարությունը գերազանցում էր 304 մետրը:
Նեղուցներով նավարկության սահմանափակումը չի վերաբերում միայն հեղուկանավերին: 1997թ. աշնանը, երբ Ռուսաստանը փորձեց Կիպրոս փոխադրել С-300 զենիթային համալիրները, որոնք ունակ էին այդտեղից հարվածել Թուրքիային, Անկարան ակնհայտ զայրույթով սկսեց ստուգել ռուսական նավահանգիստներից եկող յուրաքանչյուր քիչ թե շատ խոշոր առևտրական նավ: Ընդ որում, դրանք միայն ռուսական նավեր չէին. դրանց մեջ կային Կիպրոսի, Ուկրաինայի, Եգիպտոսի, Էկվադորի և նույնիսկ Գվինեայի դրոշները կրող նավեր: Այդ ժամանակ թուրքական իշխանությունները մեղադրվեցին ծովային իրավունքի խախտման մեջ, ինչին ի պատասխամ նրանք ասացին, որ ազգային անվտանգության ապահովումը մշտապես չի կարելի համաձայնեցնել ծովային իրավունքի նորմերի հետ:
2000թ. Թուրքիան սկսեց ներդնել նավերի ղեկավարման ժամանակակից համակարգը, որը մշակվել էր ամերիկյան «Lockheed Martin» ընկերության կողմից: 2001թ. հուլիսին պլանավորված էր շահագործման հանձնել նավերի շարժման ռադարային վերահսկողության համակարգը, սակայն դա տեղի չունեցավ շինարարական աշխատանքների գրաֆիկների խախտման պատճառով: Լլոյդի ծովագնացության անվտանգության տեխնոլոգիայի բաժնի հետազոտությունների համաձայն՝ ռադարային վերահսկողության համակարգը կրկնակի կավելացնի նեղուցների թողունակությունը` հասցնելով մինչև 145 միլիոն տոննայի: Սակայն դա թերահավատների մեջ կասկած է հարուցում հետևյալ պատճառներով.
- Տվյալ համակարգի գլխավոր առաջադրանքը համարվում է ծովագնացության անվտանգության բարելավումը:
- Փոխադրվող նավթի ու նավթամթերքի ծավալի ավելացումն անհրաժեշտ է դիտարկել այլ բեռների փոխադրման աճի հետ մեկտեղ (Լլոյդի հետազոտություններում շեշտը դրվել էր հեղուկանավերի վրա, որոնց բաժինն ընդհանուր նավարկության մեջ կազմում է 12 տոկոս, և դա կնվազի դրանց դեդվեյթի աճի հաշվին):
- Նեղուցներով անցնող ոչ բոլոր նավերն են հագեցած ժամանակակից նավիգացիոն սարքավորումներով: Դա առաջին հերթին վերաբերում է ԱՊՀ երկրների նավերին:
- Նեղուցներում անվթար աշխատանքների իրականացման համար անհրաժեշտ են բարձրակարգ մասնագետներ ոչ միայն նավերի վրա (այդ թվում նաև լոցմաններ), այլև` առափնյա նավիգացիոն կայաններում: Նման մասնագետների թիվն առայժմ բավարար չէ:
Դրա համար էլ չպետք է ակնկալել նավթի փոխադրման կրկնակի ավելացում: Առավելագույնը դա կհասցվի մինչև 100-110 միլիոն տոննայի:
2002թ. հոկտեմբերին Թուրքիան բնապահպանական անվտանգության ապահովման պատրվակով կոշտացրեց նեղուցներով անցնող հեղուկանավերի անցման կաննոները: Թուրքիան չի թույլատրում Բոսֆորը վերածել նավթի անցուղու: Թուրքիային աջակցում են «Գրինփիս» և հարյուրավոր այլ հասարակական կազմակերպություններ:
2004թ. դեկտեմբերին Մոսկվան Անկարայի հետ բանակցությունների ժամանակ բարձրացրեց «Թուրքական նեղուցներով առևտրային նավարկության մասին» միջկառավարական համաձայնագիր ստորագրելու հարցը: Սակայն կողմերին չհաջողվեց հարթել տարաձայնությունները: Թուրքիան հրաժարվեց ռուսական առաջարկից, համաձայն որի՝ նավթով բեռնված հեղուկանավերի անցման ռեժիմի վրա թուրքական կողմի դրած սահմանափակումները պետք է չեղյալ հայտարարվեին: 2005թ. հունվարին Մոսկվա այցելեց թուրքական կառավարության ղեկավար Էրդողանը: Հարցը, սակայն, մնաց չլուծված: Այսպիսով, նեղուցների խնդիրն այսօր էլ Ռուսաստանի համար չի կորցրել այժմեականությունը:
Բրետան թերակղզու մոտ նավթամթերքով լի «Էրիկա» հեղուկանավի վթարից հետո Եվրահանձնաժողովն իր հերթին մի շարք նորամուծություններ կիրառեց.
- 2005թ. սկզբից արգելվում է ԵՄ երկրների ջրերում 23 տարի գործող մեկկորպուսանի հեղուկանավերի (առանց բալաստային պաշտպանության) շահագործումը:
- 2010-ից արգելվելու է ԵՄ երկրների ջրերում 28 տարի գործող մեկկորպուսանի հեղուկանավերի (բալաստային պաշտպանությամբ) շահագործումը:
- Աճում է նյութական պատասխանատվությունը և վնասի փոխհատուցումը` նավթով ու նավթամթերքով ծովի ու ծովափի աղտոտման պարագայում:
ԵՄ նորամուծությունները Թուրքիայի համար նեղուցների հարցում նոր հեռանկարներ բացեցին: Այլ կերպ ասած՝ նորամուծությունների հետևանքով հեղուկանավերը պետք է դառնան երկկորպուսանի: Սև ծովում գործող ռուսական հեղուկանավերը փոքր տոննաժ ունեցող լցանավեր են և, բնականաբար, միակորպուսանի են: Հեղուկանավային նավատորմը միակորպուսանիից երկկորպուսանիի վերածելու գործընթացը բավական երկարատև է: Երկկորպուսանի հեղուկանավերի նախաձեռնությունը պատկանում է ԱՄՆ-ին, որը 1990թ. «Նավթով ջրատարածության աղտոտման մասին» օրենք ընդունեց: Կախված հեղուկանավի դեդվեյթից և մի շարք առանձնահատկությունից` 2010թ. սկսած (կամ 2015թ. սկսած) ԱՄՆ ջրատարածությունում կարող են գտնվել միայն երկկորպուսանի հեղուկանավեր, միակորպուսանի հեղուկանավերը շահագործումից պետք է հանվեն նորմատիվ ծառայության ժամկետի ավարտից հետո (25 տարի):
Վերջին 50 տարիների ընթացքում նեղուցների գոտում տեղի է ունեցել համարյա 500 արտակարգ պատահար, որոնցից 40-ը՝ լուրջ: Միայն 1983-1997թթ. տեղի է ունեցել 167 խոշոր վթար: Դրանք չեն վերաբերում միայն հեղուկանավերին. յուրաքանչյուր խոշոր նավ, որն ամբողջությամբ լիցքավորված է վառելիքով, համարյա նույնպիսի վտանգ է ներկայացնում տարածաշրջանի բնապահպանությանը: Վթարների ու ծով թափված նավթի բռնկման պարագայում նույնիսկ նեղուցների նավարկության կարճաժամկետ դադարեցումն առաջացնում են վիթխարի տնտեսական կորուստներ տարածաշրջանի բոլոր երկրների համար: Չպետք է մոռանալ, որ նեղուցները Սև ծովից դեպի Համաշխարհային օվկիանոս միակ դարպասներն են համարվում Ուկրաինայի, Բուլղարիայի, Ռումինիայի ու Վրաստանի համար, ինչպես նաև կարևորագույն տրանսպորտային երթուղի Ռուսաստանի ու Թուրքիայի համար:
Բոսֆորում յուրաքանչյուր խոշոր վթարի դեպքում նեղուցները մյուս երկրների նավերի առջև փակվում են 60-90 օրով: Դրա պատճառով հսկայական ֆինանսական կորուստներ է կրում ոչ միայն այն ընկերությունը, որին պատկանել է տվյալ հեղուկանավը, այլև գործընթացի մնացած բոլոր մասնակիցները, այս դեպքում արդեն խոսքը տասնյակ, եթե ոչ հարյուրավոր միլիոն դոլարների մասին է:
Ստամբուլի 12 միլիոնանոց բնակչությունն անընդհատ ապրում է աղետի սպասումով: Հերթական աղետը պարզապես ժամանակի հարց է: 2002թ. նեղուցներով անցել է 47283 նավ, որոնցից 6022-ը փոխադրել են նավթ, նավթամթերք և քիմիական նյութեր: Քանի որ նեղուցներն ունեն միջազգային ջրերի կարգավիճակ, Թուրքիան նեղուցներով անցնող նավերի անվտանգության հարցում չի կարողանում կոշտ ստանդարտներ կիրառել: Թուրքիան նեղուցներով անցնող նավերին ստիպում է վերցնել լոցման ու քարշիչ, իսկ մնացածն արդեն իրենից կախված չէ: Մոնտրեի կոնվենցիայի համաձայն՝ լոցմանը պարտադիր չէ: Բոսֆորի նեղուցը 12 կտրուկ պտույտ է, դա նշանակում է, որ այն նավարկության համար աշխարհի ամենավտանգավոր վայրերից մեկն է: Որոշ պտույտների վայրերում (օրինակ՝ Քանլըքում) հանդիպակաց նավերը տեսանելի չեն:
Նեղուցում կան 4 հոսանք և բազմաթիվ ջրապտույտներ: Դրան պետք է հավելել քամիները, հատկապես հարավային քամին, որից ամենաշատն են վախենում նավաստիները: Քամին կարող է վերածվել փոթորկի և նույնիսկ փոխել մակերևութային հոսանքի ուղղությունը: 5 հանգույց արագությամբ հոսանքը կարող է վերածվել 7 հանգույցի, ինչը նավի անցումը դարձնում է դժվարղեկավարելի: Նեղուցի երկարությունը 33.4 կմ է, միջին լայնությունը` 1400 մ, իսկ նվազագույն լայնությունը` 700 մ: Մեծ է հավանականությունը, որ պտույտի դեպքում ուժեղ հոսանքը կարող է հանգեցնել վրիպման և նավը շպրտել ափ: Նեղուցը հատում է 2 կամուրջ: Նեղուցով տարեկան անցնում են 45000-50000 նավ, 15000 լաստանավ, որոնք օրական փոխադրում են 1.5 միլիոն մարդ` գումարած հարյուրավոր ձկնորսական նավեր, զբոսանավեր և այլն:
Եթե եղանակային պայմանները շատ վատ են, ապա Թուրքիայի իշխանություններն իրավունք ունեն փակել նեղուցները: Նրանք կարող են այդպես վարվել նեղուցներով մեծ բեռնվածություն ունեցող հեղուկանավ անցնելիս: Այդպիսի հեղուկանավ հանդիսացող AMT Explorer-ի պարագայում նեղուցները փակվել էին 3.5 ժամով:
Սև ծովն աղտոտվելու վտանգի առումով բավական բարձր ռիսկի գործոն է պարունակում: Այստեղ հեղուկանավերի վթարները կարող են հանգեցնել տարածաշրջանային մասշտաբով բնապահպանական աղետի:
ՄԱԿ Բնապահպանական ծրագրի գնահատմամբ՝ մարդկությունը 2001թ. օրական ծախսում էր 75 մլն բարել նավթ և 220 մլրդ մ3 գազ: Կանխատեսվում է, որ նույնիսկ տնտեսական աճի ոչ զգալի տեմպերի դեպքում 2010թ. նավթի համաշխարհային պահանջարկը կաճի 20, իսկ գազինը` 27 տոկոսով:
Ներկայումս Ռուսաստանը մտադիր է վերամշակել եվրոպական երկրների մշակած միջուկային վառելիքը: Սա մտահոգում է թուրքերին, քանի որ, ըստ նրանց, դրա փոխադրումը դեպի Ռուսաստան կարող է տեղի ունենալ ամենակարճ ճանապարհով` սևծովյան նեղուցների միջով դեպի Նովոռոսիյսկ: Թուրքական և՛ պետական, և՛ հասարակական կազմակերպություններն աջակցում են իրենց կառավարությանը և լի են վճռականությամբ՝ ոչ մի դեպքում չթույլատրել վտանգավոր բեռի անցումը նեղուցներով: Այս հարցում նրանց աջակցում են ռուս բնապահպանները:
Թուրք փորձագետների տվյալներով՝ նեղուցների տարեկան թողունակությունը կազմում է 80-82 մլն տ նավթ և նավթամթերք: 2000թ. նեղուցներով անցել է համարյա 49.000 նավ (երկու ուղղությամբ), որոնցից համարյա 5000-ը նավթով բեռնված հեղուկանավեր են եղել: Փոխադրված նավթի ու նավթամթերքի ծավալը գերազանցել է 75 մլն տ սահմանագիծը: Թուրքական նեղուցներով անցնող շարժման ինտենսիվությունը 4 անգամ գերազանցել է Պանամայի և 3 անգամ Սուեզի ջրանցքներին:
Թուրքիան մտադիր է վերափոխել նեղուցների միջազգային կարգավիճակը: Մինչև 1998թ. թուրքական իշխանությունները պաշտոնապես նեղուցներն անվանում էին «սևծովյան»: Բոլոր փաստաթղթերում օգտագործվում էին «Բոսֆոր» և «Դարդանել» աշխարհագրական անվանումները, ինչը յուրօրինակ կերպով հաստատում էր նեղուցների կարգավիճակի «ոչ ազգային» լինելը: Սակայն 1998թ. նավարկության կարգում նեղուցներն անվանվեցին «թուրքական» և համարվեցին Ստամբուլ և Չանաքքալե (Դարդանել) քաղաքների նավահանգստային ջրեր:
Նեղուցներում առաջացած խցանումների պատճառով նավթային ընկերությունները ստիպված էին լինում վճարել տուգանքներ` նավթը ժամանակին տեղ չհասցնելու համար: Այդ գործընթացը գագաթնակետին հասավ 2006թ., ինչը լցրեց բոլորի համբերության բաժակը և ստիպեց շահագրգիռ երկրների կառավարություններին ձեռնամուխ լինել տվյալ խնդրի լուծմանը: Պետք է նշել, որ խցանումների պատճառով տվյալ նավթային ընկերությունների կրած կորուստները կազմում են տարեկան 700-750 մլն դոլար: Դրանց մեծ մասը բաժին է ընկնում ձմռան 3 ամիսներին. նավթի յուրաքանչյուր տոննան նստում էր $12-13-ից ավելի:
Վերջին 10 տարիների ընթացքում Բոսֆոր ու Դարդանել նեղուցներով տարեկան անցնող հեղուկանավերի թիվը 4000-ից աճել է մինչև 11.000-ի, այսինքն՝ օրական երեսուն հեղուկանավ: Այս փաստը կարելի է գնահատել որպես «մոտիկից գնացող փողեր», ինչի պատճառով էլ Թուրքիան, սեփական եկամուտների մասին մտածելով, ցանկանում է տարանցումը նեղուցներից փոխադրել խողովակաշարեր:
Նեղուցների ծանրաբեռնվածության նվազեցման ուղղությամբ առաջին քայլը ԲԹՋ-ն էր, որը շահագործման հանձնվեց 2006թ. հուլիսի 13-ին: Դրա շնորհիվ Կասպյան նավթի մի մասը շեղվեց Բաքու-Նովոռոսիյսկ երթուղուց: Երկրորդ քայլը պետք է հանդիսանար Թուրքիայի եվրոպական հատվածում կառուցվելիք Քըյըքյոյ-Իբրիքբաբա խողովակաշարը, որի երկարությունը կազմելու էր 193 կմ, արժեքը` 913 մլն դոլար, թողունակությունը` տարեկան 60 մլն տոննա: Քըյըքյոյ տերմինալում նախատեսված էր կառուցել 4 նավամատույց` միաժամանակ 150.000 տ դեդվեյթով 3 հեղուկանավի լիցքավորման համար: Իբրիքհաբայի տերմինալում նախատեսված էր կառուցել 2 նավամատույց` միաժամանակ 300.000 տ դեդվեյթով 2 գերհեղուկանավի լիցքավորման համար: Սակայն այս ծրագիրը չիրականացվեց և կորցրեց այժմեականությունը Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղի նախագծի հաստատումից հետո:
Ոչ վաղ անցյալում Թուրքիայի կառավարությունը հավանություն տվեց երկրի եվրոպական հատվածում 140 կմ նավարկելի ջրանցքի կառուցման նախագծին: Այն պետք է անցներ նեղուցներին զուգահեռ: Նախագիծը գնահատվում էր 300-320 մլն դոլար: Տվյալ տարածքում մինչքրիստոնեական ժամանակաշրջանում կառուցված համանման ջրանցքը պետք է փակվեր բնապահպանական նկատառումներով: Ի տարբերություն նեղուցների, որոնք համարվում են միջազգային ջրեր, ջրանցքը կգտնվի բացառապես Թուրքիայի իրավասության ներքո: Այս նախագիծը հազիվ թե իրականացվի մոտ ապագայում:
Դեռևս 1940-ական թթ. վերջերին և 1950-ական թթ. սկզբներին ամերիկյան ընկերությունները պլանավորել էին կառուցել Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղը: 1970-ական թթ. վերջերին համանման նախագիծ էին մշակել Թուրքիան և Ռումինիան` ռումինական, ալբանական, մերձավորարևելյան ու հյուսիսաֆրիկյան նավթի փոխադրման համար: Սակայն Մոսկվան մեծ ճնշում գործադրեց Բուխարեստի վրա, ինչի արդյունքում էլ կողմերը բավարարվեցին անդրսևծովյան Սամսուն-Կոնստանցիա համալիրով` կրճատելով դանուբյան տարանցումը ԽՍՀՄ-ի միջով:
Սև և Միջերկրական ծովերի միջև անցկացվող Սամսուն-Ջեյհան նոր խողովակաշարի կառուցումը սկսվեց 2007թ. մայիսի կեսերին: Պաշտոնապես այն ստացավ «Անդրանատոլիական խողովակաշարային նախագիծ» (Trans Anadolu Petrol Boru Hattı` TAPCO) անվանումը: Նախագծի նախաձեռնողներն են թուրքական Celik Enerji, իտալական Eni, հնդկական Indian Oil Corporation Ltd. (IOCL) ընկերությունները: Խողովակաշարը պետք է խաչաձևորեն փոխադրեր ԱՊՀ-ից Կասպյան և հարավից դեպի Եվրոպա (Կոնստանցիա` Ռումինիա) և նախկին խորհրդային հանրապետություններ (Ուկրաինա, Մոլդովա, Վրաստան) հյուսիսաֆրիկյան ու արաբական էներգակիրները:
Նավթամուղի հիմնարկեքի արարողակարգին ներկա էին Իտալիայի տնտեսական զարգացման նախարար Պիեռլուիջի Բերսանին և Թուրքիայի էներգետիկայի նախարար Հիլմի Գյուլերը:
Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղի երկարությունը 555 կմ է, այն արժենալու է 1-1.5 մլրդ դոլար, նախագծային հզորությունը` օրական 1 մլն բարել (տարեկան 50 մլն) տ: Հնարավորություն կա հետագայում այդ թվաքանակը հասցնել մինչև օրական 1.5 մլն բարելի (տարեկան 70 մլն տոննայի): Նախագիծը նախատեսվում է շահագործման հանձնել 2010թ.: Դա համընկնում է Քաշաղանի1 նավթահանքի շահագործման ժամկետին:
Արևմուտքը որոշել է կենտրոնացնել նոր նավթային երթուղու ստեղծման ջանքերը, որը կմրցակցի ռուսական նավթային երթուղիների հետ: Դա շատ կարևոր է` հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ Արևմուտքը Ռուսաստանին զիջում է գազի փոխադրման մրցակցությունում: Իր հերթին Թուրքիան նույնպես հետաքրքրված չէ Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղով: Դրա համար էլ նրա համար օգտակար է իր տարածքով նոր նավթամուղի կառուցումը:
Անդրանատոլիական նավթամուղը լուծում է 2 խնդիր.
- Կավելանա Թուրքիայի տարածքով Կասպյան նավթի փոխադրումը` դրանով իսկ մեծ վնաս հասցնելով Նովոռոսիյսկ-Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս խողովակաշարին ու Կասպյան նավթը շեղելով այդ երթուղուց:
- Նավթամուղը նախատեսված է ռուսական էներգակիրների նկատմամբ ուկրաինական, մոլդովական և վրացական տարածքներում արհեստական մրցակցություն ստեղծելու համար: Ցայժմ այդ երկրների նավթային մատակարարումը մենատիրաբար իրականացնում էր Ռուսաստանը: ՎՈՒԱՄ երկրներ մտնող նավթի գինը պետք է որոշեն ԱՄՆ-ը և Եվրամիությունը:
Առաջինը TAPCO նախագծի մասին խոսեց Թուրքիայի վարչապետ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանը Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան2 խողովակաշարի բացման արարողակարգի ժամանակ: Նա հայտարարեց, որ Սամսուն-Ջեյհան զարկերակը կարող է ընդունել ռուսական, ադրբեջանական ու ղազախական նավթը: Թուրքիայի Արտաքին գործերի նախարարության` Ռուսաստանի, Անդրկովկասի ու Միջին Ասիայի դեպարտամենտը թուրքական ու արտասահմանյան լրատվամիջոցներին հայտարարեց, որ Թուրքիան հրավիրում է բոլոր այն երկրներին, որոնք հնարավորություն ունեն այդ խողովակաշարով նավթ փոխադրել: Այդ երկրներից են առաջին հերթին Ռուսաստանը և Ղազախստանը:
Այսպիսով, TAPCO-ն կարող է տեսականորեն փոխադրել նաև ռուսական նավթը, այդ թվում նաև Նովոռոսիյսկից: Սակայն ամենայն հավանականությամբ վրացական Բաթում և Փոթի նավահանգիստներից Սամսուն կհասնի Կասպյան նավթը: Այն վերոնշյալ նավահանգիստներ է հասցվում խողովակաշարերի3 միջոցով:
Պետք է նշել, որ Սամսուն-Ջեյհան խողովակաշարն անվտանգության տեսանկյունից մեծ առավելություն ունի ԲԹՋ-ի նկատմամբ, քանի որ շրջանցում է քուրդ ապստամբների գործողության տարածքները: Նավթամուղը միմյանց կկապի Թուրքիայի սևծովյան ու միջերկրածովյան հատվածները: Նաև դա է Սամսուն-Ջեյհան խողովակաշարի առավելությունը, քանի որ այն անցնում է ոչ թե մի քանի, այլ մեկ երկրի միջով:
Ներկայումս թուրքական իշխանությունները վստահ են եվրասիական շատ էներգաերթուղիների` Թուրքիայի միջոցով անցնելու այլընտրանք չունենալու մեջ: Թուրքիայի` նավթափոխադրման հեռանկարային եկամուտները կազմելու են տարեկան 350 մլն դոլար` ներկայիս 100-120 մլն-ի փոխարեն: Բացառված չէ, որ TAPCO-ի կոնսորցիումի ներկայիս կազմը շատ շուտով կհամալրվի ամերիկյան ու բրիտանական ընկերություններով: Հնարավոր է, որ առաջարկներ լինեն նաև Ռուսաստանից: Կոնսորցիումը պատրաստ է նոր նավթամուղի մշտական գնորդների համար նվազեցնել տարանցման սակագները:
Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղը կարող է մեծ հարված հասցնել Հունաստանին ու Բուլղարիային, որոնք Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղի շնորհիվ հայտնվել են աշխարհի էներգետիկ քարտեզի վրա: Միաժամանակ, Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղը, Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղի համեմատ, համարյա երկու անգամ կարճ է և մոտ կես մլրդ դոլարով էժան:
Հատկանշական է, որ Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս և Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղների կառուցումից առաջին հերթին կօգտվի Ղազախստանը: Աստանան խորապես շահագրգռված է սեփական էներգակիրների փոխադրման դիվերսիֆիկացման մեջ: Դրա համար էլ Ղազախստանին, ըստ էության, չի մտահոգում այն հանգամանքը, թե սեփական նավթը որ ուղղությամբ դուրս կգա եվրոպական շուկաներ` Բալկաններո՞վ, թե՞ Թուրքիայով:
Չնայած թուրքերը Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղի կառուցմամբ առայժմ առաջ են անցել ռուսների Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղից, ռուսներին դա քիչ է մտահոգում, քանի որ Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղի կառուցմանը մասնակցող ընկերությունները, ի տարբերություն Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղի կառուցմանը մասնակցող ընկերությունների, տարածաշրջանային նավթի մատակարարներ չեն: Եթե վերջին հաշվով Թուրքիային հաջողվի առաջինը շահագործման հանձնել Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղը, ապա դա հազիվ թե հետաքրքրի ռուսական ընկերություններին, քանի որ նրանք կձգտեն աշխատել սեփական խողովակաշարերով: Սակայն վճռորոշ կարող են լինել խողովակաշարերի սակագները: Եթե չլիներ ԲԹՋ-ն, ապա կարելի էր վստահորեն ասել, որ Ռուսաստանն անպայման ուրախությամբ կմիանար Սամսուն-Ջեյհան նախագծին: ԲԹՋ-ն ԱՊՀ տարածքում կառուցված առաջին նավթամուղն է, որը շրջանցում է Ռուսաստանի տարածքը:
Փորձագետների հաշվարկներով՝ Կասպյան տարածաշրջանում նավթի արդյունահանումը 2010թ. կկազմի տարեկան 150 մլն տ: Դրա կեսը կփոխադրվի ԲԹՋ-ով: Մնացածի համար կպայքարեն Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս, Սամսուն-Ջեյհան և Կոնստանցիա-Տրիեստ, Օդեսա-Բրոդի խողովակաշարերը և նեղուցներից օգտվող հեղուկանավերը:
Ներկայումս Եվրոպան տենդագին ձեռնամուխ է եղել էներգակիրների փոխադրման այլընտրանքային ուղիներ գտնելուն: Այս խնդրի լուծման միակ տարբերակը համարվում է թուրքական ուղղությունը: Միջին Ասիայից Եվրոպա նավթի ու գազի փոխադրման միակ ցամաքային ուղին, որը շրջանցում է Ռուսաստանի տարածքը, անցնում է Թուրքիայով: Եվրոպայի կողմից այս ուղղությամբ առաջին քայլը համարվում է ԲԹՋ-ն:
Այս համատեքստում պետք է հիշատակել նաև «Nabucco»4 գազատարը, որը Թուրքիայի տարածքի միջով պետք է փոխադրի թուրքմենական ու իրանական գազը դեպի Բուլղարիա, Ռումինիա, Հունգարիա, Ավստրիա: Նախատեսվում է, որ այդ գազատարով տարեկան կփոխադրվի 30 մլրդ մ3 գազ: Նախագիծը նախատեսված է շահագործման հանձնել 2012թ.:
Խոսակցություններ կան նաև Սամսուն-Ջեյհան գազամուղի անցկացման մասին: Դրա շահագրգիռ կողմերն են ռուսական «Գազպրոմ» և իտալական «Էնի» ընկերությունները: Դրա շնորհիվ ռուսական գազը Թուրքիայի միջոցով կհասցվի Իսրայել, Հունաստան և Իտալիայի հարավ:
Թուրքիան ցանկանում է «Երկնագույն հոսք» գազամուղը Սամսունից հասցնել մինչև Ջեյհան, ինչպես նաև Ջեյհանում կառուցել խոշոր նավթավերամշակման գործարան, Ջեյհանը վերածել թուրքական Ռոտերդամի (այս քաղաքի նավահանգստի բեռնաշրջանառությունը Եվրոպայում ամենամեծն է): Ծրագիրը գնահատվում է 10 մլրդ դոլար: Դրա իրականացման դեպքում միջերկրածովյան նավահանգստից տարեկան կարող է փոխադրվել մինչև 200 մլն տ: Դրանից մոտ 60-70 մլն տ պետք է հասցվի Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղով: Չպետք է մոռանալ նաև 600 մղոնանոց Քիրքուք-Ջեյհան նավթամուղի5 մասին, որը գործում է ընդհատումներով ու բավական քիչ նավթ է փոխադրում: Այսօր ԲԹՋ-ով տարեկան 50 մլն տ նավթ է փոխադրվում: Խողովակաշարն ամբողջովին լիաբեռնելու դեպքում Ջեյհան նավահանգստում օրական կարող է սպասարկվել 1-2 հեղուկանավ: 21 ամսվա ընթացքում ԲԹՋ-ով նավթի տարանցումից Թուրքիան ստացել է 20 մլրդ դոլարի երկամուտ (միջինը 1 բարելը 60 դոլարի հաշվարկով): Միևնույն ժամանակահատվածում 426 հեղուկանավեր լիցքավորվել են 333 մլն բարել նավթով:
Այսպիսով, ներկայումս Թուրքիայի էներգաքաղաքական շահերը չեն սահմանափակվում միայն տարանցիկ երկրի կարգավիճակով: Զարգացող թուրքական արդյունաբերությունն ինքը էներգակիրների բավական խոշոր պահանջատեր է: Այսօր սեփական կարիքների բավարարման համար Թուրքիան բնական գազի 60 տոկոսը գնում է «Գազպրոմից», դրա համար էլ հազիվ թե ցանկանա ՆԱՏՕ-ի իր գործընկերների շահերի օգտին սրել հարաբերությունները Ռուսաստանի հետ: Հազիվ թե Թուրքիան վտանգի տակ դնի սեփական էներգետիկ անվտանգությունը` պաշտպանելով Եվրոպայի շահերը, որը չի ցանկանում թուրքերին տեսնել Եվրամիության շարքերում:
Իր հերթին Եվրոպան Թուրքիային թույլատրում է որոշակի «ինքնուրույնություններ»: Այս ամենին նպաստում է Ալժիրից Իսպանիա նավթամուղի կառուցման շուրջ առաջացած լարված իրավիճակը: Փաստորեն, Թուրքիան չի ցանկանում կորցնել Եվրոպա էներգակիրներ փոխադրելու մեջ ունեցած իր դերը:
Ներկայումս ԲԹՋ-ն համարվում է Կասպյան ավազանը Միջերկրական ծովին ու Սուեզի ջրանցքին կապող ամենակարճ ուղին: Բնականաբար, Թուրքիան ձգտում է առավելագույն քանակի նավթ ուղղել ոչ թե նեղուցներով, այլ ԲԹՋ-ով: Դրա համար էլ Անկարան ձգտում է ամեն կերպ խոչընդոտել ռուսական ու Կասպյան նավթը սևծովյան նեղուցներով դեպի Միջերկրական փոխադրելուն:
Նեղուցների հարցում Անկարայի սահմանափակումներից տուժում է ոչ միայն Ռուսաստանը, այլև բոլոր սևծովյան երկրները` ներառյալ Բուլղարիան ու Հունաստանը: Դրա համար էլ պլանավորված է վերոնշյալ ջրային երթուղին շրջանցող մի շարք նավարկելի ջրանցքների կառուցումը. Դանուբ-Դրավա-Ադրիատիկ ծով (Հունգարիա-Խորվաթիա), Դանուբ-Վարդար-Էգեյան ծով (Սերբիա-Մակեդոնիա-Հունաստան): Կառուցվելու են նաև Ռումինիա-Խորվաթիա-Սլովենիա և Բուլղարիա-Մակեդոնիա-Ալբանիա-Իտալիա նավթամուղները:
Ներկայումս արևմտյան քաղաքական գործիչները ցանկանում են Կոսովոյի սահմանները հասցնել մինչև Բուլղարիա, որպեսզի շրջափակեն Բուրգասից կառուցվող նավթամուղի շարունակությունը Մակեդոնիայի միջով դեպի Սերբիա և Ադրիատիկ ծով:
Աշխարհագրական տեսանկյունից կասպյան հումքը Եվրոպա հասցնելը և միաժամանակ Ռուսաստանի տարածքը շրջանցելը հնարավոր է կա՛մ թուրքական, կա՛մ ուկրաինական տարածքով (նախնականորեն Սև ծովով այն փոխադրելով): Ե՛վ ԱՄՆ-ը, և՛ Եվրամիությունը սկզբնական շրջանում շեշտը դրեցին Կիևի վրա` աջակցելով Օդեսա-Բրոդի նավթամուղի կառուցմանը: Հենց այդ խողովակաշարը պետք է դառնար Ադրբեջանից ու Ղազախստանից բերվող Կասպյան նավթի համար «պատուհան դեպի Եվրոպա»:
Սակայն դեռևս նավթամուղի բացման նախօրեին ԵՄ-ը անհանգստացած էր Կասպյան տարածաշրջանում արդյունահանվող հումքի պակասից, քանի որ տարածաշրջանի երկրների նավթարդյունաբերությունն այդ ժամանակ լճացման փուլում էր: Դրա համար էլ որպես լրացուցիչ աղբյուր դիտարկվեցին Պարսից ծոցի երկրներից առաքումները: Օգտվելով առաջացած պատեհ առիթից` Թուրքիան իրեն առաջարկեց որպես նավթի փոխադրման տարանցման երկիր: Ծագեց «Ջեյհան-Սամսուն» նախագիծը: Համաձայն այդ պլանի՝ տվյալ խողովակաշարով իրաքյան նավթը պետք է հասցվեր Սև ծով, ապա հեղուկանավերի միջոցով՝ մինչև Օդեսա, որտեղից էլ Օդեսա-Բրոդի նավթամուղով՝ դեպի Եվրոպա:
Թուրքիայում ածխաջրածինները բավական քիչ են, իսկ ահա նրա արևելյան ու հարավային հարևանները տիրապետում են ածխաջրածինների զգալի պաշարների: Միաժամանակ, Թուրքիայի արևմտյան հարևանը ԵՄ-ն է` աշխարհում էներգակիրների խոշորագույն ներկրողը: Թուրքիան Արևելքի ու Արևմուտքի, Հյուսիսի ու Հարավի միջև վերածվում է էներգետիկ միջանցքի:
Մեծ գումարներ վաստակելով նավթի տարանցումից` Թուրքիան խորապես շահագրգռված է հարևան երկրներում կայունության պահպանմամբ և ստատուս-քվոյի պահպանմամբ: Անկարան ակտիվորեն մասնակցելու է տվյալ երկրներում առաջացած հակամարտությունների կարգավորմանը, որպեսզի դրանք չվտանգեն էներգետիկ առաքումների անվտանգությանը: Մյուս կողմից՝ Թուրքիան ԵՄ-ի համար աստիճանաբար առավել կարևոր երկիր է դառնում։ Ներկայումս ԵՄ-ը ակտիվորեն փնտրում է ածխաջրածինների աղբյուրների դիվերսիֆիկացման տարբերակներ, որպեսզի նվազեցնի իր ավանդական մատակարարից` Ռուսաստանից սեփական կախվածությունը (Արևմուտքում շատերը վախենում են Ռուսաստանից` այն համեմատելով նույնիսկ Ալ-Քաիդայի հետ): Այս առումով Թուրքիան ԵՄ-ի համար իսկական փրկություն է: Էներգետիկ տարանցումը կարող է դառնալ այն գլխավոր հաղթաթուղթը, որն անգամ եթե չապահովի Թուրքիայի անդամակցությունը ԵՄ-ին, ապա զգալիորեն կարագացնի այդ գործընթացը:
Ներկայումս Թուրքիան սկսել է սևծովյան նավթահանքերի հետախուզման գործընթացը: Այս նպատակով առաջիկա տարիներին պատրաստ է ծախսել համարյա 8 մլրդ դոլար: Սև ծովը համարվում է աշխարհի միակ չհետախուզված վայրը: Վաղուց Սև ծովը չի տեսել լայնամասշտաբ ծովային ճակատամարտեր, և եթե հանկարծ Սև ծովում ի հայտ գան ածխաջրածինների զգալի պաշարներ, ապա դա կարող է տարածաշրջանում արմատականորեն փոխել աշխարհաքաղաքական իրավիճակը: Դա կարող է հիմք դնել բազմաթիվ թաքնված հակամարտությունների ու հակասությունների:
Այսպիսով, չնայած նեղուցներում անընդհատ առաջացող խցանումներին` կարելի է կարծել, որ հեղուկանավը մեկ անգամ նավթ լցնելը և հասցնելը, ասենք, իտալական Աուգուստա նավահանգիստ, ավելի էժան է նստում, քան Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղի պարագայում. նախ նավթը Նովոռոսիյսկում ուղղվում է հեղուկանավ, ապա Բուրգաս հասնելուց հետո` խողովակաշար, ինչից հետո այն նորից լցվում է հեղուկանավ: Այս ամենին պետք է հավելել նաև այն, որ երկու երկրի (Բուլղարիա ու Հունաստան) պետք է վճարել տարանցման համար:
Ամենայն հավանականությամբ Սամսուն-Ջեյհան նավթամուղի պարագայում նավթի սակագներն առավել մեղմ կլինեն, քան Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նավթամուղի դեպքում: Բացառված չէ, որ ռուսական ընկերությունները նեղուցների շրջանցման հարցում նախընտրեն թուրքական տարբերակը: Իսկ դա կնշանակի Բուրգաս-Ալեքսանդրուպոլիս նախագծի կատարյալ ձախողում: Հնարավոր է, որ թուրքերի հետ պայմանավորվելն առավել հեշտ լինի, քան բուլղարների ու հույների: Սակայն ռազմավարական տեսանկյունից այս տարբերակը քիչ հավանական է: Դա Թուրքիային հնարավորություն կընձեռի տարածաշրջանում նավթի տարանցումն ամբողջովին կենտրոնացնել սեփական ձեռքերում, քանի որ Թուրքիան ունի նեղուցներ, ԲԹՋ և այժմ էլ ցանկանում է ունենալ Սամսուն-Ջեյհան: Հազիվ թե արժե Թուրքիան հզորացնել որպես տարանցման երկիր, քանի որ այդ դեպքում արդեն այն կարող է սակագներ թելադրողի դերում հանդես գալ: Բացի այդ, Թուրքիան տվյալ տարածաշրջանում ԱՄՆ շահերի ուղեկցորդն է: Դա նշանակում է, որ ԲԹՋ-ի նման՝ Սամսուն-Ջեյհանը կվերածվի ԵՄ-ի, ինչպես նաև նրա մատակարարների վրա ամերիկյան ազդեցության գործիքի: ԱՄՆ-ին ձեռնտու է, որ Եվրոպան մշտապես խնդիրներ ունենա էներգամատակարարման հարցերում, ինչը կնվազեցնի ԵՄ մրցունակությունը:
Ներկայումս Թուրքիան սկսել է մերձենալ արաբական երկրների հետ: Եվ եթե շատ ձգձգվի ԵՄ-ին Թուրքիայի անդամակցության հարցը, ապա երկիրը կարող է հայացքն Արևմուտքից ուղղել Արևելք և նավթային շանտաժի ենթարկել Բրյուսելին:
1Ներկայումս «Քաշաղան-Աքտաու-Բաքու» 800 կմ նավթամուղի հարցը քննարկման փուլում է:
2ԲԹՋ-ով նավթի տարանցումից Թուրքիան տարեկան ստանում է 300 մլն դոլար: Ներկայումս ԲԹՋ-ով օրական փոխադրվում է 875.000 բարել, իսկ տարեվերջին այն պետք է գերազանցի 1 մլն սահմանագիծը: Հետագայում` 2010-2012թթ., այդ ցուցանիշը պետք է հասցվի 1.6 մլն բարելի:
31999թ. շահագործման հանձնվեց 830 կմ երկարություն ունեցող Բաքու-Սուփսա նավթամուղը, որի առավելագույն թողունակությունն օրական կազմում է 115.000 բարել: 20-րդ դարասկզբին կառուցված և ներկայումս մոդեռնացված Բաքու-Բաթում խողովակաշարի երկարությունը կազմում է 986 կմ:
4Գազատարի անվանումն առաջ է եկել բաբելոնյան Նաբուգոդոնոսոր արքայի անունից։
5Օրական 1.6 մլն բարել նավթ փոխադրելու պոտենցիալ ունեցող նավթամուղը օրական փոխադրում է 300.000 բարել:
դեպի ետ
Հեղինակի այլ նյութեր
- ՔՐԴԱԿԱՆ ԳՈՐԾՈՆԸ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ԱՐՏԱՀԵՐԹ ԸՆՏՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ[05.06.2018]
- «ՁԻԹԵՆՈՒ ՃՅՈՒՂ» ԳՈՐԾՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՀԵՌԱՀԱՐ ՆՊԱՏԱԿՆԵՐԸ[18.04.2018]
- ԹՈՒՐՔԻԱՅՈՒՄ ՍՏԱՄԲՈՒԼԻ ՋՐԱՆՑՔԻ ԿԱՌՈՒՑՄԱՆ ՇՈՒՐՋ[26.03.2018]
- ԿԱՐՄԻՐ ԾՈՎՈՒՄ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՌԱԶՄԱԿԱՆ ՆԵՐԿԱՅՈՒԹՅԱՆ ՀԱՍՏԱՏՄԱՆ ԽՆԴՐԻ ՇՈՒՐՋ[21.03.2018]
- 21-ՐԴ ԴԱՐԸ՝ «ՔՐԴԱԿԱ՞Ն ԴԱՐ»[19.12.2017]
- ԲԱՔՈՒ-ԹԲԻԼԻՍԻ-ԿԱՐՍ ԵՐԿԱԹԳԾԻ ԲԱՑՄԱՆ ՇՈՒՐՋ[13.12.2017]
- «ՆՈՐ ԹՈՒՐՔԻԱ». ՊԱՏՄԱԿԱՆ ՋՐԲԱԺԱՆՆԵՐ[10.11.2017]
- ԿԱՏԱՐԻ ՇՈՒՐՋ ՃԳՆԱԺԱՄԸ ԵՎ ԹՈՒՐՔԻԱՆ[21.07.2017]
- «ԻՆՋԻՐԼԻՔԻ» ԹՆՋՈՒԿԸ ԳԵՐՄԱՆԻԱՅԻ ԵՎ ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ ՄԻՋԵՎ[27.06.2017]
- ԹՈՒՐՔԻԱՆ ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ԲԱՐԵՓՈԽՈՒՄՆԵՐԻ ՀԱՆՐԱՔՎԵԻՑ ՀԵՏՈ[11.05.2017]
- ԹՈՒՐՔԻԱՅԻ «ԵՓՐԱՏԻ ՎԱՀԱՆ» ԳՈՐԾՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ[04.04.2017]
 
 



